Isten és a foci - a vallás és a Fradi :)

Tegnap este egyik kedvenc időtöltésemnek hódoltam. Éjféltől vagy két órán keresztül gondolkoztam. Persze akik ismernek azt gondolják, hogy én egész nap gondolkozom, de ez egyáltalán nem igaz sajnos. Egész nap agyalok, de csak sokkal ritkábban tudok úgy igazán jól, mélyen gondolkozni. És tegnap... Megvilágosodtam. Isten olyan, mint a foci.
Sokan rajonganak érte. Sokan gyűlölik és inkább arrébb ülnek, ha róla esik szó, nehogy megint erről kelljen hallani. Vannak olyanok is, akik csak ünnepeken figyelnek fel rá (pl. húsvét, vagy foci vb) és vannak, akiket igazából nem érdekel az egész.
De hogy jön a képbe a vallás. Múltkor egy beszélgetésemben előkerült, hogy én gyerekkorom óta Fradi-drukker vagyok. S hogy lehet ez, mikor a fradisták egy jelentős része szélsőjobboldali, én pedig ettől távol állok. Hát, itt jön képbe az, hogy a Fradi nem mást jelent ebben az allegóriában, mint a vallást. Miért vagyok Fradi-drukker? Már a nagyapám is az volt, erről hallottam. Aztán a suliban is legtöbben a Fradinak drukkoltak. Nem mellesleg Ferencvárosban élek. Az ő meccseikre ráadásul sokkal könnyebb volna kimenni, mint mondjuk a Debrecenére, vagy ha még messzebb megyek, a Barcelonáéra.
Miért mondom ezt? Miért vagyok én katolikus? Már édesanyám is az volt, erről hallottam. Aztán a suliban is a legtöbben katolikusok voltak. Nem mellesleg az egész baráti köröm szinte katolikus. És sokkal könnyebb eljutni egy katolikus misére, mint mondjuk egy zsidó, vagy egy mohamedán szertartásra.
A focit önmagában nem lehet szeretni. Kell valamilyen csapat, amin keresztül lehet nézni. Persze lehet magunkban is elmenni focizni, barátokkal. De az más élmény lesz - hozzáteszem, nagyon fontos élmény!!! Ha másokkal beszélgetek, akkor leginkább a csapatokon keresztül tudok beszélgetni a fociról. Hogy milyen volt ez vagy az a meccs.
És itt jön be a képbe az a számomra eddig érthetetlen dolog, hogy hogy lehet az, hogy igazából lényegtelen, melyik valláshoz tartozom. Hiszen a fradisták szidják az újpestieket és viszont. Egyik jobb, mint a másik? Persze hogy nem! (No jó, jelen esetben persze a fradi jobb, de ez más kérdés...) Szóval attól függ, hogy melyik a jobb, hogy melyik táborban vagyunk. Mindenesetre ez nem jelenti azt, hogy ha az egyik táborban vagyok, annak nem látom, nem láthatom a hibáit. És nem szólhatok fel ellene. Miért ne tehetném? Ha nem értek vele egyet, nem fogok huhogni a feketebőrű játékosok láttán. S akkor nem vagyok igazi fradi-drukker? Hát, ha ezen múlik, akkor valóban nem. Ugyanígy, ha valaki azt mondja, hogy nem vagyok igazi katolikus, ha ezt vagy azt másként csinálom, mint az előírás. Ki mondja meg nekem, hogy mikor leszek igazi katolikus. Végső soron ugyanis mindegyik tábor ugyanazon dolog felé tart. S már régen rossz, amikor egymást kezdik szidni. Vallásháborúk vagy focibotrányok. Ekkor az egész elveszti lényegét.
A foci jó dolog. Ne rontsuk el.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

engedjétek hozzám

Ám a templom előtt a téren  Egy kis szökőkút működik, kérem!  Körbebiciklizős, vízbe pancsikolós,  Galambkergetős, rózsaszagolgatós.  Gyerek...